1=ثرموستات الكوعه بتعلق وتقفل وترموستات المروحه بتعلق ومتخليش المروحه تشتغل ديما وبالتالي الموتور بيسخن
2=زيت لزوجته اقل من المطلوب للموتور وكده يخلي الموتور يسخن
3=التاكيهات مش مظبوطه
4=حساس الشكمان عايز يتغير
5=الردياتير مسدود نتيجه املاح وخلافه وبيكون عايز يتسلك ويتنظف وده بيخلي الموتور يسخن
6=دوره المياه يكون فيها هواء وده بيخلي الموتور يسخن برضو
7=الزيت يكون ناقص او محتاج يتغير
8=الشمايز ممكن تكون مشروخه
9=غطاء الردياتير هو كمان ليه عمر افتراضي وبيحتاج يتغير لانه جواه صمام كاوتش ممكن يسبب ارتفاع الضغط وده برضو يخلي الموتور يسخن
10=المياه بتاعت الحنفيه وخلافه بيكون فيها املاح عاليه وده بيسبب تاكل الكيعان وطلمبه المياه وممكن يعمل تسريب في دوره التربيد وده يخلي درجه الحراره تزيد برضو
11=يكون في زيت علي المكنه من بره وده بيزود درجه حراره الموتور لذلك لو حصل تسريب من اي مكان او زيت نزل علي الموتور لازم تغسله بفوم ومتسبش الزيوت علي المكنه
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
ارجو من الزوار المشاركة بتعليقاتهم والاجابة على التعليقات