عيوب نوكيا N8 بعد النظرة الأولى للجهاز

نوكيا N8 هو أحدث جهاز تنافس به نوكيا فى سوق الهواتف النقالة و تعقد عليه امالا كبيرة لاستعادة قوتها و ريادتها فى عالم الجوالات بعد التهديدات التى سببتها لها الشركات المنافسة الصاعدة خصوصا ابل و جوجل .
الجهاز الذى انتظره الملايين حول العالم ظهر فعلا للنور فى معظم دول العالم و بعد معاينة مبدئية من اكثر من موقع عالمى متخصص ,رصدنا لكم ما ظهر لمحررى هذه المواقع من عيوب فى
نوكيا N8
http://farm2.static.flickr.com/1166/4731102533_671aaeb846.jpg

و بالطبع من المعروف ان لكل جهاز عيوب و مميزات و لا يوجد جهاز كامل لذلك ارجو الا يفهم الناس هذا الموضوع فهما خاطئا فنحن
و لفترة طويلة ظللنا نعرض مميزات و خواص الهاتف الحصرية لكن لابد ايضا من ايضاح العيوب أولا بأول حتى يكتمل عرض الجهاز و كل معلوماته ان شاء الله .

و جاءت العيوب التى ظهرت بالجهاز كالتالى :

1.نظام التشغيل الجديد سيمبيان ^3  و الذى انتظره الكثيرون لم يحقق المطلوب و يظل بعيدا عن منافسيه اندرويد و iOS .

2.عدم توفر البرامج الخارجية بكثرة حتى الان.
 
3.لا يوجد محرر لنصوص WORD ,OFFICE الا عن طريق الشراء.

 
4.لا يمكن تغيير البطارية بواسطة المستخدم العادى.

 
5.عمر البطارية غير مناسب للاعمال مثل التصوير بفلاش زينون.

 
6.لا توجد اضاءة فى تصوير الفيديو
video light
.
 
7.واجهة برنامج الكاميرا تقليدية وغير مبتكرة.


8.برنامج مشغل الفيديو بالجهاز به بعض المشاكل .
 
9.معالج الجهاز (البروسيسور) بقوة 681 ميجاهرتز يعتبر ضعيفا بالنسبة


لمنافسيه مثل ايفون 4 و سامسونج جالاكسى و العديد من الاجهزة الاخرى

بمعالجات 1 جيجاهرتز فما فوق و بالتالى يعتبر الجهاز بطيئا بالنسبة لمنافسيه

و ايضا لا يحتمل تطبيقات كثيرة.
 
10.الرام المدمجة بالجهاز ايضا 256 ميجا و هى تعتبر نصف قوة ما يمتلكه 


منافسوه.

في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر فى الشريط التالى

هناك 33 تعليقًا:

  1. فعلاً ديه من أبشع العيوب إللى المشترى بيواجهها
    و تحس أن الجهاز أمكنياته مش قد كدة
    زييه زى أى جهاز تانى بس فى شوية تحسنات زى الكاميرا مثلاً زى الشكل مثلاً زى اللمس المتعدد اللى فى الشاشة و هكذا ماعدا حتة الإبتكار ديه
    هما ليه ماعملوش فعلاً جهاز مبتكر ؟
    يبقى حتى البروسيسور 1 جيجا هيرتز
    مثلاً ذاكرة الروم تبقى 720 ميجا بايت مثلاً
    و ذاكرة المستخدم الرام تبقى 1 جيجا هيرتز مثلاً
    و يبقى فى غطاء على الكاميرا حتى الحماية
    أنا أول مرة أشوف موبايل بكاميرا 12 ميجا بيكسل و مايحطلوش غطاء للحماية بجد ديه نتانة أوى أسف فى الكلمة يعنى
    بس هى فعلاً نتانة من الشركة ديه
    و مايحطوش إضاءة للكاميرا بالليل عشان فى ناس بتحب تصور بالليل
    بجد دة تخلف أوى
    و السماعات السبيكر ليه مايخلوهاش ستيريو ساوند بدل ما تبقى سينجل سبيكر عشان الصوت الضخم
    ليه ماتبقاش الذاكرة الداخلية تبقى 32 جيجا بايت
    و يبقى واجهة المستخدم الرسومية تبقى بتقنية ثلاثى الأبعاد يعنى تيجى اثناء الانتقال من القائمة على الاستوديو أو النت مثلاً أى ان كان تجى تدخل يبقى فى واجهة خرافية حلوة مثلاً 3D زى الأيفون 4
    المفروض لو البطارية مابتتغيرش من المستخدم العادى تبقى بطارية جوة و بطارية خارجية بتتشال أو تبقى واحدة ماتتشال بس تبقى قوية جداً خامات أعلى و تخزين شحنات عالية جداً
    الشركة ديه محتاجة توفير ولا أيه
    معلش بقة دة نصيبهم

    ردحذف
  2. نـــــــــــــــادمة على شرائي لهذا الجوال
    لايوجد برنامج مسنجر يجمع النوكيا والايفون والبلاك بيري يلائم لة مع الاسف خيبة امل كبيرة لي

    ردحذف
  3. فعلا يا جماعة هو مليان عيوب بس هعمل ايه
    انا اتعودت انى ما اندمش على حاجة عملتها بمزاجى
    وهياخد وقته وييجى غيره ان شاء الله

    ردحذف
  4. بصراحه بعد ما اشتريته ندمت .. جلطة وندمان عليها
    خسارة فى الفلوس

    ردحذف
  5. انا كمان ندمانة

    ردحذف
  6. جهااااز ممتاز بكل معنى الكلمه استخدام النت ممتاز ومسنجر ودردشة فيس بوك وكل موصفاته ممتازه والبريد فيه لاكثر من ايميل جهاااااز روعه بكل معنى الكلمه ننتظر جديد نوكيا

    ردحذف
  7. خيبة امل اكبيرة بعد ما صرت بدي اشتري الجهاز

    ردحذف
  8. لو سمحت عايز اعرف ما المقصود من ذاكره ال ROM وما فائدتها

    ردحذف
  9. ROM هو " الذاكرة المدمجة " ذاكرة المضغوطة التي تحتوي على البيانات التي عادة لا يمكن ازالتها وتحتوى على البرامج الاساسية بالهاتف لا يتم فقدان البيانات في الذاكرة روم عكس كارت الذاكرة يمكن التسجيل عليا وازالت البيانات وغيرها

    ردحذف
  10. كويس اني لم اشتريه
    واشتريت c7 وماشي تمام
    بس الصراحة صوته مش عالي

    ردحذف
  11. عيب الجهاز الوحيد فى نظرى الى فعلا يأثر معايا هو صوت سماعاته الى مش عالى
    وليه بيحطوا نغمة البيب فى التسجيل يعنى هيا الشركة بتستهبل ولا ايه لازم يعنى وجع الدماغ بتاع نوكيا دا ما يريحونا بدل ما ندور على برامج ازالة نغمة البيب دى ويشيلوها هما وخلاص ولا هيا انتكة يعنى ......
    دى عيوبه الى انا شايفها فيه بصراحة وبعدين باقى الحاجة تمام والحمد لله
    نصيحة اللى معاه الموبايل متحاولش تنزل الكاسبر الانتى فايروس للموبايل عشان هتتضطر تعمله فورمات لان الجهاز هيفضل يرستر على طول كل ما تفتحه ولغاية دلوقت مش عارفين المشكلة فين لكن دى نصيحة لوجه الله يعنى يمكن حد يشوفها وياخد باله هههههههه
    وفى النهاية ياريت دعوة حلوة بقى
    يارب اغفرلى ذنوبى انا وكل الى يقول امين (:

    ردحذف
  12. حبيت اوضح ان الرام 16 جيجا
    ومن جهة نضري مافي اي عيوب
    وسريع و يتحمل التطبيقات مش مثل ما ذكرت

    ردحذف
  13. انا عندي ن8 او عند خواني اي فون 3جي او 4جي صراااحة احلى شي فوني لان اسرع او برامج الدردشة تهبل

    ردحذف
  14. ياعنى من الأخر يا جماعة نشترى أم الجهاز دة ولا لأ .. أنا بصراحة كرهت الموبيل من قبل ما أشترية .. ياعنى بعد ما سعرة نزل ل 3000 ج فى شركة دلتاوية إتصلت بيهم قالولى دة بأة ب 3100 .. شكلى كدة هافضل عال n73 >> نفسى نوكيا تعملنا جهاز متكامل بس على حديث ذى ال n73 >> أنا مش عارف إذاى الشركة تخلى البطارية بتاعتة غير قابلة للتغيير غير بصعوبة .. ياعنى أنا واحد بسافر كتيير وبابأة محتاج بطارية إضافى أعمل أية أنا دلوقتى أشترى جهازين ياعنى.. وبرضة مشكلة الصوت المكتوم دية .. حاجة تخنق بصراحة

    ردحذف
  15. يا جماعة بصراحة انا شفت الموبايل وعاجبنى وبتحرك حاليا جدياً علشان اشترية واتشرفت بموقعكم ....
    وبعد المزايا والعيوب اللى قرتها أحترت ...
    ارجو الافادة الصادقة لوجه الله ....
    وربنا يرحمنا ويرحم امة المسلمين جميعاً...
    قولوا أمييييييييييييييين

    ردحذف
  16. يا جماعة انا محتار انا مش عارف اشترى n8 ولا نوكيا 701 لان نوكيا n8 صوتة اعلى و كمرتة اعلى بس نوكيا 701 البروسيسور بتاعة اسرع ارجوكم ردو عليا انا محتار و انا محتاج الرد فى خلال يومين ارجوكم قولولى اى واحد احسن من خلال تجربتكم و جزاكم اللة كل خير

    ردحذف
  17. الجهاز ممتاز ورائع ومن وجهة نظري بعد التجريب افضل من الايفون"الموضة"الأيفون لايوجد به بلوتوث وهذا وحده كافي كما انه لايوجد به فلاش"معقولة"كما انه لايوجد به مدخل لبطاقة الذاكرة كما انه لايمكنك شحنه بواسطةUSBمثل نوكيا8 كما انه لايوجد منفذUSBعلي غرار نوكيا8يمكنك استخدامه لتوصيل الفلاش ميموري مباشرة أو غيره والكثير.......
    اما فلاش الكاميرا الذي لايضيئ في تصوير الفديو فهذا شيئ طبيعي ومتوقع لأن الفلاش زينون واضأته اقوي ويستهلك طاقة اكبر
    أما الذاكرة المؤقتة ال256فهي ممتازة بالنسبة لنظام سيمبيان لانه لا يستهلك كثيرا من الذاكرة
    اما السرعة فبعد التحديث الاخير لسيمبيان آنا اصبحت مذهلة
    وتم حل مشاكل الاصدار السابق جميعها واضافة ميزات جديدة

    كلما قرأت مقالة مثل هذه اتعجب لماذا لا يجرأ أحد علي انتقاد الأي فون ويعترف بعيوبه وتقصيره علي سبيل المثال البطارية الداخلية في الاي فون لماذا لم ينتقدها احد إلا في نوكيا مع انها في الأي فون ايضا

    واخيرا عيوب الجهاز من وجهة نظري البطارية الدخلية والسماعة الخلفية فقط
    اما الآي فون فهو مجرد"موضة امريكاني"اكشخ وتطبيقات وتطبيقات وتطبيقات بشرط الجلبريك

    وشكرا

    ردحذف
  18. هل جوالان8 بالطاريته تطول مع تصفح النت

    ردحذف
  19. انا جايلى nokia n8 بس بنظام سيمبيان انا و فرلندى فهل برضه فيه نفس المشاكل و لا و ارجو الرد بسرعه علشان لو كان فيه نفس المشاكل كلها اغيره

    ردحذف
  20. والله مشكلة معاد اعرفت شو بدي اشري ؟

    ردحذف
  21. انا الان مو عارف ايش اشتري ؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  22. كان الN8 فيه عيوب معناتا حتي نحن فينا عيوب مش طبيعيين الn8 فول ابشن جهاز ذكي ممتاز حاجة خيال

    ردحذف
  23. هل تنصح بشراء ان 8 وهل يعمل به برنامج فايبر

    ردحذف
  24. انا اللغه العربيه راحت من على الموبايل وانا بعمله ابديت ياريت لو حد يقولي ارجها ازااااااااااااااااااااااااي (((((((( N8))))))))))))))))
    او يجيبلي سايت ادخل عليه واغير اللغه ارررررررررررجو الرد

    ردحذف
  25. انا اللغه العربيه راحت من على الموبايل وانا بعمله ابديت ياريت لو حد يقولي ارجها ازااااااااااااااااااااااااي (((((((( N8))))))))))))))))
    او يجيبلي سايت ادخل عليه واغير اللغه ارررررررررررجو الرد

    ردحذف
  26. بعد التجربة ممتاز.بطارية تخدم طويلا.لا يعلق.سهل الاستعمال. البرامج تفتح طبيعي :النيمبوز الفرينج الواتس اي. الواي في.وميزات كثيرة جدا طبعا اذا كان الجهاز أصلي. لاني جربت جهاز n8 صيني فهو بعكس الاصلي تماما لاينفع

    ردحذف
  27. n8روعه روعه روعه جهاز ميه ميه

    ردحذف
  28. أنا والله كنت هاشتري الجهاز ده . بس بعد الكلام ده انا هافكر في حاجة تانية . هافكر في الجالاكسي

    ردحذف
  29. والله الموبيل دا جااااااامد وبعدين اي موبيل في عيووووب

    ردحذف
  30. سامحكم الله انا جربت الجهاذ لكن تعليقاتكم هتخلينى اجرب تانى كل شيئ فية وربنا يستر

    ردحذف
  31. يعنى اشتريه ولا لا

    ردحذف
  32. انا الجهاز عاجبني ودخل مزاجي بس بصراحه موضوع الصوت والبطاريه مخوفني وخلاني احتاااااااااااااار .. ياريت نصيحه

    ردحذف
  33. ياجماعة احب اوضح ليكم انى والحمد اللة لسة مااشترتش الجهاز دة ولا هشترية على العيوب الى انتو قولتو عليها
    وشكرا على النصايح الى كتبتوها

    ردحذف

ارجو من الزوار المشاركة بتعليقاتهم والاجابة على التعليقات


ويكيموبايل اخر اسعار الموبايلات واحدث العروض