لسرعة البيع النترا اتوماتيك موديل 92 فبريكه دواخل كامله زجاج كهرباء جنوط اسبورب65 الف جنيه لرؤية الصور والتفاصيل اضغط على صورة السيارة
فبريكه دواخل كامله اتوماتيك زجاج كهرباء جنوط اسبور 14كوتش جديد
مكنه وعفش مشالله حرير رخصه سنه باسمى مرور الزقازيق لاتحتاج لمصروف
نهائيا
الزقازيق، الشرقية
012 864 24719حازم
بالخطوات كيف تسجل بياناتك فى استمارة التسجيل الميدانى للعمالة غير المنتظمة؟
بعد إعلان وزارة القوى العاملة البدء فى التسجيل المجانى للعمالة غير المنتظمة وحتى نهاية الشهر الجارى، بقطاعات المقاولات والصيد والبحر والموانئ والزراعة والمناجم والمحاجر والملاحات، من خلال استمارة بيانات مخصصة لهذا الغرض تمهيدا لحصر هذه الفئة من خلال حملة أطلقت عليها "حماية"، لتنظيم الإطار التأمينى الذى سيشمل هذه الفئات، ينشر اليوم السابع معلومات وخطوات مبسطة للعمالة غير المنتظمة للتسهيل من عملية التسجيل.
1- التوجه لأقرب مكتب عمل أو أقرب مديرية قوى عاملة بمحافظتك.
2- التوجه لإدارة التشغيل ورعاية العمالة غير المنتظمة.
3- طلب التسجيل فى استمارة التشغيل ورعاية العمالة غير المنتظمة.
5- التأكد من كتابة بياناتك بدقة وكتابة إقرار بصحة البيانات ومراجعتها.
6- لا تنسى الحصول على إيصال استلام للاستمارة بعد التسجيل.
7- تقوم إدارة التشغيل فى وزارة القوى العامة بعد تسجيل بياناتك بالاستمارة، بحصر الأعداد التى تقدمت.
شاهد بالفيديو أسهل طريقة لتعلم قيادة السيارات للبنات وأنتى في منزلك
هذا الفديو يوضح لنا المرحله الاولي من بدايه تعليم القياده الي الممارسه
والسير في الطرق العموميه
ويوضح لنا الفديو ايضا ان اي شخص في بدايه تعليمه لا بد ان يكون متوتر وان
يكون لديه عدم ثقه بالنفس الي ان يزول هذا كله بالممارسه و الاستمراريه في
القياده
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى
لو عـاوز تـحافظ علي دبرياج عربيتك أقرأ النـصايح دي
أقرأ النـصايح دي
1 – الطـلعـات الامريكـاني والتـخميس والفرك وأنك تـنطر الدبرياج مرة واحدة عشان العربية تـنط منك
2 – الضغط المتواصل على الدبرياج في حالة التوقف الطويل فى إشارات المرور بعض الناس بتفضل حاطة رجليها على الدبرياج ودة بيعمل حمل شديد على اسطوانة الدبرياج , والافضل هو فصل الحركة نهائيا عن طريق أن تحرك الفتيس الى وضع المور
3 – أنك مـع كل فرملة تدوس دبرياج الصح انك تدوس فرامل و بعدين تدوس دبرياج قبل ما العربية تـقف بكام ثانية بس عشان متبطلش منك
طب ايه أعراض تـلف الاسطوانة ؟
1 – إن العـزم يـضعف لما تيجي طالع اي كوبري او مطلع
2 – يبقي في رعشة في الطلعة
3 – العربية متـبقاش حساسة لدوستك زي الاول وتبطل منك كتير
شويه نصايح لضمان عمر إفتراضي طويل للموتور وتوفيرا للفلوس
شويه نصايح لازم تعرفهم 💪
عن طريقهم هنضمن عمر إفتراضي طوييييل للموتور وهنتجنب أي مشكلة ممكن تحصل وتقرفنا 🔧 ..
فا ياريت نراعي النصايح دي عشان نحافظ على الموتور وكمان توفيرآ للفلوس 👌 ..
وكمان البوست فيه كام معلومة حلوين أوي للناس اللي لسة جديدة في العربيات ✔ يلا بينا بقي 👇
1- غير زيت عربيتك بإنتظام :- 📈
دي أول وأهم نصيحة، ولو مكملتش البوست لآخره مينفعش تفوت النصيحة دي لأن في الطبيعي إن العربية بتغير زيت كل 5.000 كيلو أو10.000 كيلو، لكن لو العربية ماشية أكتر من 200.000 كيلو فا بننصح إن الزيت يتغير كل 5000 كيلو أما فلتر زيت الموتور فا بيتغير كل 10.000 كيلو أو بمعني أصح كل مرتين تغيير زيت هتغير فلتر، ووظيفتة الفلتر إنه بيمنع أي شوايب بتدخل الموتور ممكن تبوظه وتجرح فيه.
=================
2- إتأكد من كفاءة دورة التبريد :- ☑
دورة التبريد واللي بتتكون من الردياتير والثيرموستات ووسائل التبريد وطلمبة المايه فا لازم تتأكد بإستمرار إن مستوى سائل التبريد كويس، ولو لقيت العربية بتسخن مع إن سائل التبريد مش ناقص لازم تاخدها لميكانيكي لأن ممكن يكون فيه مشكلة في الردياتير إنه مسدود مثلاّ وده هيجنبك فلوس كتير ممكن تدفعها بعد كدة لتوابع إرتفاع درجة الحرارة ويحمي الموتور من إنه يجيب جوان وش سلندر.
=================
3- فلتر الهوا :- ✔
وظيفة فلتر الهوا إنه بيمنع أي شوايب من اللي ممكن تكون موجودة في الجو من إنها تدخل للموتور، فا لو الفلتر ده إتملى شزايب مش هيقدر يمنع الشوايب الخارجية وده هيضر الموتور، وكمان العربية هتبقى مكتومة وأدائها على الطريق هيبقى ضعيف، عشان كده لازم كل فترة لازم نكشف عليه كل ما نغير زيت، والمدة اللي الفلتر هيقعدها قبل ما يتغير بتعتمد على طبيعة الطرق اللي بتمشي فيها وأسلوب سواقتك لكن في المعتاد الفلتر بيتغير كل 30.000 كيلو.
=================
4- التسريب :- ⚠
مهم جداّ إنك كل فترة تتأكد إن مفيش تسريب في الموتور، ممكن تشوف التسريب بسهولة وكمان ممكن تشمه لو كان تسريب بنزين وممكن لو تسريب زيت يبقي برضو سهل لأن شكل خروج الزيت بيبقي واضح أوي وممكن برضو كل فترة تبص تحت مكان ركنة العربية، لو لقيت آثار تنقيط بسيط لازم تكشف على الكاىتيرة أو علي مصدر خروج الزيت تحديدآ قبل ما تقلب مشكلة جامدة والموتور يرزع.
=================
5- إملى بنزين قبل لمبة البنزين ما تنور :- ⛽
البنزين اللي بنحطه في عربياتنا بيبقى فيه رواسب كتير جدآ حتي بنزين 95والله، هنا بقي دور فلتر البنزين إنه يحمي الموتور من إن الرواسب دي تخش للموتور، ومع سنين من إستخدام العربية بيكون في رواسب إتجمعت في تانك العربية في القعر، ولما بتمشي بالعربية لحد ما اللمبة تنور ده بيخلي الرواسب تخش في دايرة البنزين والطلمبة تسحبها وبكدة أنت بتسبب ضرر لطلمبة البنزين والموتور عشان كده دايماّ إملى تانك البنزين بدري بدري.
=================
6- سير الكاتينة :- 〽
أو اللي بيسموه سير المجموعة، والسير ده مسئول عن تشغيل المروحة، والتكييف، وطرمبة المايه والدينامو. وللعلم السير ده بيلف طول ما الموتور شغال وبيعيش فترات طويلة جداّ أقصاها 50.000 كيلو لكن في حالة إنقطاع السير بتبقي كارثة لأن كل حاجة في الموتور هتقف في لحظة ومش بعيد الموتور يتكسر في بعضه لو بس مشيت بالعربية خطوتين والسير مقطوع عشان كدة لازم تتأكد إن السير مفيش فيه أي تشققات وأحياناّ بيعمل صوت مميز غير معتاد لو عايز يتغير فا نبقس نتأكد إنه سليم ولو فيه حاجة نغيره.
=================
7- اللمبات التحذيرية :- 🚨
لو لمبة الـ Check نورت في الطابلوه لازم تعرف ليه وتكشف على العربية، وكمان فيه لمبات تانية ممكن تنور زي لمبة البطارية أو لمبة الفرامل أو لمية حرارة الموتور، لازم نعرف سبب إضاءة أي لمبة من دول أو غيرهم لأن ده معناه وجود خلل في العربية.
=================
8- تغيير فلتر البنزين :- 🚧
فلتر البنزين زي ما قولنا إنه بيمنع الروسب اللي في البنزين إنها تخش الموتور لأنها هتضره، أما عن المدة اللي ممكن يقعدها فلتر البنزين بتختلف من عربية للتانية، وكمان حسب جودة البنزين، بس ده ميمعنش إن أقصي مدى لفلتر البنزين 25.000 كيلو.
=================
9- تغيير البوجيهات :- 🔩
البوجيهات هي المسئولة عن إصدار الشرارة اللازمة لبدأ عملية الحريق جوة الموتور وعشان كدة تغيير البوجيهات بيخلي الموتور ناعم وكمان بيحسن من إستهلاك البنزين جداّ جدآ فضلآ عن فرق السحب اللي هنحسه بعد تغيير البوجيهات لو كانت يعني البوجيهات مرطبة أو عليها زيت.
عن طريقهم هنضمن عمر إفتراضي طوييييل للموتور وهنتجنب أي مشكلة ممكن تحصل وتقرفنا 🔧 ..
فا ياريت نراعي النصايح دي عشان نحافظ على الموتور وكمان توفيرآ للفلوس 👌 ..
وكمان البوست فيه كام معلومة حلوين أوي للناس اللي لسة جديدة في العربيات ✔ يلا بينا بقي 👇
1- غير زيت عربيتك بإنتظام :- 📈
دي أول وأهم نصيحة، ولو مكملتش البوست لآخره مينفعش تفوت النصيحة دي لأن في الطبيعي إن العربية بتغير زيت كل 5.000 كيلو أو10.000 كيلو، لكن لو العربية ماشية أكتر من 200.000 كيلو فا بننصح إن الزيت يتغير كل 5000 كيلو أما فلتر زيت الموتور فا بيتغير كل 10.000 كيلو أو بمعني أصح كل مرتين تغيير زيت هتغير فلتر، ووظيفتة الفلتر إنه بيمنع أي شوايب بتدخل الموتور ممكن تبوظه وتجرح فيه.
=================
2- إتأكد من كفاءة دورة التبريد :- ☑
دورة التبريد واللي بتتكون من الردياتير والثيرموستات ووسائل التبريد وطلمبة المايه فا لازم تتأكد بإستمرار إن مستوى سائل التبريد كويس، ولو لقيت العربية بتسخن مع إن سائل التبريد مش ناقص لازم تاخدها لميكانيكي لأن ممكن يكون فيه مشكلة في الردياتير إنه مسدود مثلاّ وده هيجنبك فلوس كتير ممكن تدفعها بعد كدة لتوابع إرتفاع درجة الحرارة ويحمي الموتور من إنه يجيب جوان وش سلندر.
=================
3- فلتر الهوا :- ✔
وظيفة فلتر الهوا إنه بيمنع أي شوايب من اللي ممكن تكون موجودة في الجو من إنها تدخل للموتور، فا لو الفلتر ده إتملى شزايب مش هيقدر يمنع الشوايب الخارجية وده هيضر الموتور، وكمان العربية هتبقى مكتومة وأدائها على الطريق هيبقى ضعيف، عشان كده لازم كل فترة لازم نكشف عليه كل ما نغير زيت، والمدة اللي الفلتر هيقعدها قبل ما يتغير بتعتمد على طبيعة الطرق اللي بتمشي فيها وأسلوب سواقتك لكن في المعتاد الفلتر بيتغير كل 30.000 كيلو.
=================
مهم جداّ إنك كل فترة تتأكد إن مفيش تسريب في الموتور، ممكن تشوف التسريب بسهولة وكمان ممكن تشمه لو كان تسريب بنزين وممكن لو تسريب زيت يبقي برضو سهل لأن شكل خروج الزيت بيبقي واضح أوي وممكن برضو كل فترة تبص تحت مكان ركنة العربية، لو لقيت آثار تنقيط بسيط لازم تكشف على الكاىتيرة أو علي مصدر خروج الزيت تحديدآ قبل ما تقلب مشكلة جامدة والموتور يرزع.
=================
5- إملى بنزين قبل لمبة البنزين ما تنور :- ⛽
البنزين اللي بنحطه في عربياتنا بيبقى فيه رواسب كتير جدآ حتي بنزين 95والله، هنا بقي دور فلتر البنزين إنه يحمي الموتور من إن الرواسب دي تخش للموتور، ومع سنين من إستخدام العربية بيكون في رواسب إتجمعت في تانك العربية في القعر، ولما بتمشي بالعربية لحد ما اللمبة تنور ده بيخلي الرواسب تخش في دايرة البنزين والطلمبة تسحبها وبكدة أنت بتسبب ضرر لطلمبة البنزين والموتور عشان كده دايماّ إملى تانك البنزين بدري بدري.
=================
6- سير الكاتينة :- 〽
أو اللي بيسموه سير المجموعة، والسير ده مسئول عن تشغيل المروحة، والتكييف، وطرمبة المايه والدينامو. وللعلم السير ده بيلف طول ما الموتور شغال وبيعيش فترات طويلة جداّ أقصاها 50.000 كيلو لكن في حالة إنقطاع السير بتبقي كارثة لأن كل حاجة في الموتور هتقف في لحظة ومش بعيد الموتور يتكسر في بعضه لو بس مشيت بالعربية خطوتين والسير مقطوع عشان كدة لازم تتأكد إن السير مفيش فيه أي تشققات وأحياناّ بيعمل صوت مميز غير معتاد لو عايز يتغير فا نبقس نتأكد إنه سليم ولو فيه حاجة نغيره.
=================
7- اللمبات التحذيرية :- 🚨
لو لمبة الـ Check نورت في الطابلوه لازم تعرف ليه وتكشف على العربية، وكمان فيه لمبات تانية ممكن تنور زي لمبة البطارية أو لمبة الفرامل أو لمية حرارة الموتور، لازم نعرف سبب إضاءة أي لمبة من دول أو غيرهم لأن ده معناه وجود خلل في العربية.
=================
8- تغيير فلتر البنزين :- 🚧
فلتر البنزين زي ما قولنا إنه بيمنع الروسب اللي في البنزين إنها تخش الموتور لأنها هتضره، أما عن المدة اللي ممكن يقعدها فلتر البنزين بتختلف من عربية للتانية، وكمان حسب جودة البنزين، بس ده ميمعنش إن أقصي مدى لفلتر البنزين 25.000 كيلو.
=================
9- تغيير البوجيهات :- 🔩
البوجيهات هي المسئولة عن إصدار الشرارة اللازمة لبدأ عملية الحريق جوة الموتور وعشان كدة تغيير البوجيهات بيخلي الموتور ناعم وكمان بيحسن من إستهلاك البنزين جداّ جدآ فضلآ عن فرق السحب اللي هنحسه بعد تغيير البوجيهات لو كانت يعني البوجيهات مرطبة أو عليها زيت.
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)