تعرف على أسباب شم ريحة البنزين في صالون العربية من جوة

 نتيجة بحث الصور عن شم رائحة البنزين
ركزوا كويس جدآ 💪
معلومات ببلاش كل يوم هااا عدوا الجمااااايل بقي😂
هنتكلم انهاردة عن مشكلة بتوجهنا تقريبآ كلنا بنسبة 99٪ 👌
سواء بقي اللي معاه عربيات حديثة أو قديمة فا هي مشكلة عامة ومقرفة جدآ 😒 .. موضوعنا انهاردة بيتكلم عن أسباب شم ريحة البنزين في صالون العربية من جوة .. وهي حقيقي مشكلة رخمة أوي 😓 وأحيانآ فيه مننا بيبدأ يكره ركوب العربية بسبب المشكلة الريحة دي 🌫 .. طب إيه الأسباب وإيه العلاج ؟؟ يلا علي تحت 👇
أولآ 👈 إن يكون فيه خلل في غطا التنك التانك أو الجوان المطاطي الداخلي اللي بيمسك في عوامة البنزين.
----------
ثانيآ 👈 إن فيه تسريب للبنزين من جلد الرشاشات، وبالتبعية لما البنزين يبدآ يسرب من الرشاشات هنشم ريحته ني أو صافي في صالون العربية.
----------
ثالثآ 👈 ريحة البنزين اللي بتظهر لما بنشغل التكييف، هي في الغالب بيبقي مصدر الريحة دي من الموتور ذات نفسه لأن زي ما قولنا أحيانآ بيكون فيه مشكلة في منظومة البنزين ذات نفسها أو تسريب من جلد الرشاشات أو تسريب من صمام فايظ البنزين.
----------


رابعآ 👈 إنسداد أو وجود تسريب في علبة البيئة والتسريب ده من شأنه يخلي ريحة الصالون لا تطاااااق حرفيآ.
----------
خامسآ 👈 إحتراق غير كامل للبنزين، وده بدوره بيؤدي لظهور ريحة بنزين محروق جوة العربية وده بيكون في أغلب الحالات بسبب تقصير في الكهربا اللي خارجة من البوجيهات أو سلوك البوجيهات فا بالتالي الحريق مش كامل.
----------
سادسآ 👈 وجود تسريب لبخار البنزين من تنك البنزين.
----------
سابعآ 👈 إن يكون فيه تسريب من وصلات البنزين اللي ماشية تحت العربية من التنك لحد الموتور.
----------
ثامنآ 👈 الناس اللي معاها عربيات قديمة تخلي بالها لأن ممكن تكون عوامة الكاربيراتير بتملي حوض الكاربيراتير زيادة عن اللزوم بسبب عيب في العوامة  صورة ذات صلة
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ارجو من الزوار المشاركة بتعليقاتهم والاجابة على التعليقات


ويكيموبايل اخر اسعار الموبايلات واحدث العروض