يعنى ايه عفشة ناعمة و عفشة ناشفة والفرق بينهم

 https://scontent.faly2-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/28058556_408565982917410_7654966803390523921_n.jpg?oh=cccf6e7bc009d6ac89b440cbd1b70b53&oe=5B1A8CA3
طب والله ده بيحصل فعلاّ .. تلاقي ناس بتقولك بلاش تشتري العربية دي أصل عشان عفشتها ناشفة وهتقرفك واللي يقولك أه خليك في العربية دي ممتازة لأن عفشتها ناعمة وجميلة وهتريحك ..
هو يعني إيه عفشة ناشفة وعفشة ناعمة وإيه الفرق بينهم يعني أنتوا هشتغلونا !! وهي مش العفشة كلها مكوناتها واحدة !! يعني مقصات ومساعدين وجلب وإتياش وغيرهم .. الله !! طب ما أهو عادي يعني مفيش إختلافات !! طب ليه ظهر مصطلح العفشة الناعمة والعفشة الناشفة ده !!
من الاّخر كدة ده مجرد كلام سوق وتجار "كلام شعبي ودارج يعني" لكن علمياّ قياس موضوع العفشة الناعمة والعفشة الناشفة عبارة عن الحاجات اللي تحت دي
أول حاجة بتفرق العفشة الناعمة أو امريحة عن العفشة الناشفة اللي بتتعب هو الثبات يعني إيه الثبات ؟!


يعني إنك أول ما تفتح باب العربية وتقعد على الكرسى هتشوف لو العربية بترحب بيك وبنزولك على كرسى العربية وهل العربية أمتصت وزنك وأحتوتك كدة بالراحة وقالي تعالي في حضن حبيبتك دي كدة تبقى أسمها الدارج عفشة ناعمة أما العكس لو نزلت على الكرسى حسيت إن العربية أتهبدت بيك وكأنها بتقولك ياااااني أنت هتركب تانى ولقيت نزول العربية بوزنك مضغوط وعلى مرة واحدة يبقى دي كدة أسمها الدارج عفشة ناشفة.
تاني حاجة بتفرق بين النوعين
فى المشى والحركة يعني لو مع المطبات والنقر اللي بتبقي فى الارض حسيت إن العربية بتاكل الطريق ووزنها خفيف على الأسفلت ومش فارق معاها الكلام اللى فى الارض تحس كأنها مرفوعة عن الأرض دي كدة تبقي عفشة ناعمة أما لو حسيت بدبدبة بتسمعها على صورة ذبذبات مكتومة فى أرجاء العربية زي ما يكون العربية ماشية تتأكد من كل زلطة على الارض وتطمن إنها داست عليها وأحتضنتها دي كدة تبقى عفشة ناشفة.
تالت حاجة بتفرق برضو بين النوعين
علي السرعات العالية هتلاقي العفشة الخشنة اللى أنت مكنتش طايقها في البلد هى دى اللى هتعملك أفضل ثبات ومش هتخلي العربية تعوم منك في الملفات أو الغرز أما العفشة الناعمة اللى أنت كنت مبسوط بيها جوه البلد وكنت حاسس إنها حضناك هى دى اللى هتخلي العربية تعوم منك شوية علي السرعات العالية وهي هي بظبط اللي هتخليك تبقي قلقان وهتلاقي نفسك نزلت لـ 120 بعد ما كنت علي180 لأنك حسيت إن العربية هتتقلب علي جنبها.
واحد هندسة في نفسه وبرنس
ييجي يقولي طب ونبي أ هندسة سؤال عشان مزعلش منك :D أنت بتقول إن العفشة الناعمة علي السرعات العالية بتبقي العربية خفيفة وممكن تتقلب وخلافه .. طب إزااااااي إذا كان عربية زي الـ BMW 316 أهي عفشة ناعمة جداّ أهي ومهما وصلت بيها لسرعات عالية بتبقي متماسكة وتحس إنها بتعض في الأرض ؟؟؟!! أقولك أنا بقي الجواب علي السؤال المهم جداّ ده إيه .. ركز معايا
طب خد أقولك حاجة هو في الأساس إيه الثبات ؟
الثبات هو "مدي إستقرار العربية علي الطريق ومقاومتها للعوامل والظروف الطبيعية والخارجية والطرق، في مختلف الأجواء والظروف المحيطة بيها، وعلي مختلف السرعات المنصوص عليها من قبل صانعها".
طيب هو إيه يعني عربية غير ثابتة "هي العربية الصغيرة ذات محاور العجلات الضيقة، وخفيفة الوزن".
من التعريفين دول نستنتج إن العربية الثابتة "هي العربية ثقيلة الوزن نسبياّ، وذات محاور العجلات العريضة والتي يكون تصميمها أيروديناميكى ويكون مركز ثقلها قريب من الأرض" .. يبقي إذن نقدر هنا بقي نرد ونقول إن العربيات الحديثة مهما كانت عفشتها ناعمة ومش بتحسسك بالطريق فا وزن العربية بيبقي ليه عامل كبير بالإضافة إلي الإهتمام بالتصميم الأيروديناميكي للعربية "نظام تخلخل الهوا من علي جسم العربية" + الإهتمام بإقتراب مركز ثقل العربية للأرض ودي هيديها ثبات عالي جداّ طب والله ده بيحصل فعلاّ .. تلاقي ناس بتقولك بلاش تشتري العربية دي أصل عشان عفشتها ناشفة وهتقرفك واللي يقولك أه خليك في العربية دي ممتازة لأن عفشتها ناعمة وجميلة وهتريحك ..
هو يعني إيه عفشة ناشفة وعفشة ناعمة وإيه الفرق بينهم يعني أنتوا هشتغلونا !! وهي مش العفشة كلها مكوناتها واحدة !! يعني مقصات ومساعدين وجلب وإتياش وغيرهم .. الله !! طب ما أهو عادي يعني مفيش إختلافات !! طب ليه ظهر مصطلح العفشة الناعمة والعفشة الناشفة ده !!
من الاّخر كدة ده مجرد كلام سوق وتجار "كلام شعبي ودارج يعني" لكن علمياّ قياس موضوع العفشة الناعمة والعفشة الناشفة عبارة عن الحاجات اللي تحت دي
أول حاجة بتفرق العفشة الناعمة أو امريحة عن العفشة الناشفة اللي بتتعب هو الثبات يعني إيه الثبات ؟!
يعني إنك أول ما تفتح باب العربية وتقعد على الكرسى هتشوف لو العربية بترحب بيك وبنزولك على كرسى العربية وهل العربية أمتصت وزنك وأحتوتك كدة بالراحة وقالي تعالي في حضن حبيبتك دي كدة تبقى أسمها الدارج عفشة ناعمة أما العكس لو نزلت على الكرسى حسيت إن العربية أتهبدت بيك وكأنها بتقولك ياااااني أنت هتركب تانى ولقيت نزول العربية بوزنك مضغوط وعلى مرة واحدة يبقى دي كدة أسمها الدارج عفشة ناشفة.
تاني حاجة بتفرق بين النوعين
فى المشى والحركة يعني لو مع المطبات والنقر اللي بتبقي فى الارض حسيت إن العربية بتاكل الطريق ووزنها خفيف على الأسفلت ومش فارق معاها الكلام اللى فى الارض تحس كأنها مرفوعة عن الأرض دي كدة تبقي عفشة ناعمة أما لو حسيت بدبدبة بتسمعها على صورة ذبذبات مكتومة فى أرجاء العربية زي ما يكون العربية ماشية تتأكد من كل زلطة على الارض وتطمن إنها داست عليها وأحتضنتها دي كدة تبقى عفشة ناشفة.
تالت حاجة بتفرق برضو بين النوعين
علي السرعات العالية هتلاقي العفشة الخشنة اللى أنت مكنتش طايقها في البلد هى دى اللى هتعملك أفضل ثبات ومش هتخلي العربية تعوم منك في الملفات أو الغرز أما العفشة الناعمة اللى أنت كنت مبسوط بيها جوه البلد وكنت حاسس إنها حضناك هى دى اللى هتخلي العربية تعوم منك شوية علي السرعات العالية وهي هي بظبط اللي هتخليك تبقي قلقان وهتلاقي نفسك نزلت لـ 120 بعد ما كنت علي180 لأنك حسيت إن العربية هتتقلب علي جنبها.
واحد هندسة في نفسه وبرنس
ييجي يقولي طب ونبي أ هندسة سؤال عشان مزعلش منك :D أنت بتقول إن العفشة الناعمة علي السرعات العالية بتبقي العربية خفيفة وممكن تتقلب وخلافه .. طب إزااااااي إذا كان عربية زي الـ BMW 316 أهي عفشة ناعمة جداّ أهي ومهما وصلت بيها لسرعات عالية بتبقي متماسكة وتحس إنها بتعض في الأرض ؟؟؟!! أقولك أنا بقي الجواب علي السؤال المهم جداّ ده إيه .. ركز معايا
طب خد أقولك حاجة هو في الأساس إيه الثبات ؟
الثبات هو "مدي إستقرار العربية علي الطريق ومقاومتها للعوامل والظروف الطبيعية والخارجية والطرق، في مختلف الأجواء والظروف المحيطة بيها، وعلي مختلف السرعات المنصوص عليها من قبل صانعها".
طيب هو إيه يعني عربية غير ثابتة "هي العربية الصغيرة ذات محاور العجلات الضيقة، وخفيفة الوزن".
من التعريفين دول نستنتج إن العربية الثابتة "هي العربية ثقيلة الوزن نسبياّ، وذات محاور العجلات العريضة والتي يكون تصميمها أيروديناميكى ويكون مركز ثقلها قريب من الأرض" .. يبقي إذن نقدر هنا بقي نرد ونقول إن العربيات الحديثة مهما كانت عفشتها ناعمة ومش بتحسسك بالطريق فا وزن العربية بيبقي ليه عامل كبير بالإضافة إلي الإهتمام بالتصميم الأيروديناميكي للعربية "نظام تخلخل الهوا من علي جسم العربية" + الإهتمام بإقتراب مركز ثقل العربية للأرض ودي هيديها ثبات عالي جداّ طب والله ده بيحصل فعلاّ .. تلاقي ناس بتقولك بلاش تشتري العربية دي أصل عشان عفشتها ناشفة وهتقرفك واللي يقولك أه خليك في العربية دي ممتازة لأن عفشتها ناعمة وجميلة وهتريحك ..
هو يعني إيه عفشة ناشفة وعفشة ناعمة وإيه الفرق بينهم يعني أنتوا هشتغلونا !! وهي مش العفشة كلها مكوناتها واحدة !! يعني مقصات ومساعدين وجلب وإتياش وغيرهم .. الله !! طب ما أهو عادي يعني مفيش إختلافات !! طب ليه ظهر مصطلح العفشة الناعمة والعفشة الناشفة ده !!
من الاّخر كدة ده مجرد كلام سوق وتجار "كلام شعبي ودارج يعني" لكن علمياّ قياس موضوع العفشة الناعمة والعفشة الناشفة عبارة عن الحاجات اللي تحت دي
أول حاجة بتفرق العفشة الناعمة أو امريحة عن العفشة الناشفة اللي بتتعب هو الثبات يعني إيه الثبات ؟!
يعني إنك أول ما تفتح باب العربية وتقعد على الكرسى هتشوف لو العربية بترحب بيك وبنزولك على كرسى العربية وهل العربية أمتصت وزنك وأحتوتك كدة بالراحة وقالي تعالي في حضن حبيبتك دي كدة تبقى أسمها الدارج عفشة ناعمة أما العكس لو نزلت على الكرسى حسيت إن العربية أتهبدت بيك وكأنها بتقولك ياااااني أنت هتركب تانى ولقيت نزول العربية بوزنك مضغوط وعلى مرة واحدة يبقى دي كدة أسمها الدارج عفشة ناشفة.
تاني حاجة بتفرق بين النوعين
فى المشى والحركة يعني لو مع المطبات والنقر اللي بتبقي فى الارض حسيت إن العربية بتاكل الطريق ووزنها خفيف على الأسفلت ومش فارق معاها الكلام اللى فى الارض تحس كأنها مرفوعة عن الأرض دي كدة تبقي عفشة ناعمة أما لو حسيت بدبدبة بتسمعها على صورة ذبذبات مكتومة فى أرجاء العربية زي ما يكون العربية ماشية تتأكد من كل زلطة على الارض وتطمن إنها داست عليها وأحتضنتها دي كدة تبقى عفشة ناشفة.
تالت حاجة بتفرق برضو بين النوعين
علي السرعات العالية هتلاقي العفشة الخشنة اللى أنت مكنتش طايقها في البلد هى دى اللى هتعملك أفضل ثبات ومش هتخلي العربية تعوم منك في الملفات أو الغرز أما العفشة الناعمة اللى أنت كنت مبسوط بيها جوه البلد وكنت حاسس إنها حضناك هى دى اللى هتخلي العربية تعوم منك شوية علي السرعات العالية وهي هي بظبط اللي هتخليك تبقي قلقان وهتلاقي نفسك نزلت لـ 120 بعد ما كنت علي180 لأنك حسيت إن العربية هتتقلب علي جنبها.
واحد هندسة في نفسه وبرنس
ييجي يقولي طب ونبي أ هندسة سؤال عشان مزعلش منك :D أنت بتقول إن العفشة الناعمة علي السرعات العالية بتبقي العربية خفيفة وممكن تتقلب وخلافه .. طب إزااااااي إذا كان عربية زي الـ BMW 316 أهي عفشة ناعمة جداّ أهي ومهما وصلت بيها لسرعات عالية بتبقي متماسكة وتحس إنها بتعض في الأرض ؟؟؟!! أقولك أنا بقي الجواب علي السؤال المهم جداّ ده إيه .. ركز معايا
طب خد أقولك حاجة هو في الأساس إيه الثبات ؟
الثبات هو "مدي إستقرار العربية علي الطريق ومقاومتها للعوامل والظروف الطبيعية والخارجية والطرق، في مختلف الأجواء والظروف المحيطة بيها، وعلي مختلف السرعات المنصوص عليها من قبل صانعها".
طيب هو إيه يعني عربية غير ثابتة "هي العربية الصغيرة ذات محاور العجلات الضيقة، وخفيفة الوزن".
من التعريفين دول نستنتج إن العربية الثابتة "هي العربية ثقيلة الوزن نسبياّ، وذات محاور العجلات العريضة والتي يكون تصميمها أيروديناميكى ويكون مركز ثقلها قريب من الأرض" .. يبقي إذن نقدر هنا بقي نرد ونقول إن العربيات الحديثة مهما كانت عفشتها ناعمة ومش بتحسسك بالطريق فا وزن العربية بيبقي ليه عامل كبير بالإضافة إلي الإهتمام بالتصميم الأيروديناميكي للعربية "نظام تخلخل الهوا من علي جسم العربية" + الإهتمام بإقتراب مركز ثقل العربية للأرض ودي هيديها ثبات عالي جداّ
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ارجو من الزوار المشاركة بتعليقاتهم والاجابة على التعليقات


ويكيموبايل اخر اسعار الموبايلات واحدث العروض