أهم المشاكل المتكررة فى فرامل السيارات والتى لا يجب تجاهلها حتى لا تودى بحياتك وهى :
وانت بتجري بالعربية فوق سرعة 100 او 90 تدوس فرامل تحس برعشة جامدة اوي فى العربية
السبب : الطنابير الامامية فيها عالي وواطي يعني متاكلة وهو دة سبب الرجة والهزة دي
الحل : تروح تساويها عند اى مخرطة عشان تبقي حتة واحدة مافيهاش عالي وواطي
(ملحوظة الطنابير اخرها مرتين خراطة يعني تخرطها مرتين فقط بعد كدة تغييرها بجوز جديد ) بلاش استيراد الفرامل مافيهاش هزار
بتدوس فرامل لاقيت الدواسة نزلت ومتطلعتش
السبب : ان الماستر العمومي بايظ وبيخلي الزيت مش يقوم بدورة فى كبس الفرامل وانها تمسك
او
الدورة فيها هوا لازم تاخد الهوا من الدورة
او
سوستة الارجاع اللى فى الماستر الفرعي ضعيفة ودي حصلت معايا انا وغيرتها
الحل
تاخد الهوا من الدورة الاول
لو لسة المشكلة
التاكد علي السوستة اللى فى الماستر
لو لسة
يبقي تغيير الماستر العمومي والتاكد من الفرعيين
الدواسة مشوارها كبير اوي بتدوس للاخر عشان تخلي العربية تقف او تهدي
السبب ك التيل خلاصان وكمان الهوا فى الدورة = تغيير زيت الفرامل
ملحوظة اوعي تستخدم زيت الباكم المعفن ابو 9 ج الاصفر دة
لانة بياكل المواسير والماستر وحاجة زفت والله جرب موبيل DOT 4
لما بتدوس فرامل وانت بتجري بالعربية بتلااقيها بتحدف شمال او يمين
السبب العجل فيه 3 بيسمكو و 1 احدة لاة
او الماستر بايظ الفرعي بتاع عجلة من ال 4
الحل تغيير الزيت + الكشف علي الخراطيم لو واحد مسدود
بالبلدي فية عجلة مش بتمسك
نصائح هامة
استخدم زيت فرامل نظيف وغيرة كل 6 شهور ايوة كل 6 شهور ولاهو لازم يقعد 60 سنة
رجلاش الفرامل الخلفية كل لما تغيير الزيت
دايما تابع اصوات الفرامل والزيت بتاعه
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى
وانت بتجري بالعربية فوق سرعة 100 او 90 تدوس فرامل تحس برعشة جامدة اوي فى العربية
السبب : الطنابير الامامية فيها عالي وواطي يعني متاكلة وهو دة سبب الرجة والهزة دي
الحل : تروح تساويها عند اى مخرطة عشان تبقي حتة واحدة مافيهاش عالي وواطي
(ملحوظة الطنابير اخرها مرتين خراطة يعني تخرطها مرتين فقط بعد كدة تغييرها بجوز جديد ) بلاش استيراد الفرامل مافيهاش هزار
بتدوس فرامل لاقيت الدواسة نزلت ومتطلعتش
السبب : ان الماستر العمومي بايظ وبيخلي الزيت مش يقوم بدورة فى كبس الفرامل وانها تمسك
او
الدورة فيها هوا لازم تاخد الهوا من الدورة
او
سوستة الارجاع اللى فى الماستر الفرعي ضعيفة ودي حصلت معايا انا وغيرتها
الحل
تاخد الهوا من الدورة الاول
لو لسة المشكلة
التاكد علي السوستة اللى فى الماستر
لو لسة
يبقي تغيير الماستر العمومي والتاكد من الفرعيين
الدواسة مشوارها كبير اوي بتدوس للاخر عشان تخلي العربية تقف او تهدي
السبب ك التيل خلاصان وكمان الهوا فى الدورة = تغيير زيت الفرامل
ملحوظة اوعي تستخدم زيت الباكم المعفن ابو 9 ج الاصفر دة
لانة بياكل المواسير والماستر وحاجة زفت والله جرب موبيل DOT 4
لما بتدوس فرامل وانت بتجري بالعربية بتلااقيها بتحدف شمال او يمين
السبب العجل فيه 3 بيسمكو و 1 احدة لاة
او الماستر بايظ الفرعي بتاع عجلة من ال 4
الحل تغيير الزيت + الكشف علي الخراطيم لو واحد مسدود
بالبلدي فية عجلة مش بتمسك
نصائح هامة
استخدم زيت فرامل نظيف وغيرة كل 6 شهور ايوة كل 6 شهور ولاهو لازم يقعد 60 سنة
رجلاش الفرامل الخلفية كل لما تغيير الزيت
دايما تابع اصوات الفرامل والزيت بتاعه
في حال أعجبك الموضوع كل ما اوده منك هو نشر هذا الموضوع عبر أدوات المواقع الاجتماعية التالية: ايقونة فيس بوك وتويتر و +1 فى الشريط التالى
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
ارجو من الزوار المشاركة بتعليقاتهم والاجابة على التعليقات